Jak to wszystko się zaczęło? Historia szwedzkiego giganta.

Dziś produkty znanej marki znajdują odbiorców na całym świecie. Miłośników ich mebli i artykułów do wystroju wnętrz można spotkać na każdym kroku. Czym IKEA przypadła do gustu milionom odbiorców?

 

Takich czynników jest wiele, jednak z pewnością ludzie pokochali meble Ikei za styl, dostępność, prostotę oraz łatwość montażu, która już obrosła w legendy. Jak to się stało, że plan biznesowy, który oddaje pełną samodzielność i odpowiedzialność za złożony mebel odniósł sukces na międzynarodową skalę?

Królestwo szwedzkich mebli zostało założone w 1943 roku przez Ingvara Kamprada. W swojej ofercie, zaledwie 17 letni założyciel firmy sprzedawał długopisy, portfele i ramki na obrazki. Ciekawostką jest, że nazwa IKEA pochodzi od pierwszych liter imienia i nazwiska właściciela, farmy Elmtaryd, na której dorastał oraz sąsiedniej wioski Agunnaryd. 

 

Dużym problemem na początku działalności firmy stanowiła jej lokalizacja, jest to małe miasteczko oddalone dziesiątki kilometrów od większych miast, co w tamtych czasach utrudniało dotarcie i pozyskanie potencjalnych klientów. Aby temu sprostać Ingvar Kamprad postanowił stworzyć katalog, w  którym zaprezentowane będą dostępne meble w przystępnych, atrakcyjnych dla wszystkich cenach.

Pierwszy katalog produktów IKEA zawierał meble z tak niskimi cenami, że klienci podchodzili bardzo sceptycznie do oferty do tego stopnia, że założyciel sklepu postanowił przebudować warsztat na salon wystawowy, w którym można było obejrzeć i wypróbować meble przed ich zamówieniem.

Kolejnym problemem, z którym trzeba było się zmierzyć dotyczył dystrybucji mebli. Wysyłanie dużych paczek tradycyjną pocztą było ryzykowne i niezwykle kosztowne ze względu na wymiary paczki. Ten koszt trzeba było ograniczyć i udało się to zrobić w dość prosty sposób. Pierwszym meblem, który został wysłany w nowatorski, jak na tamten czas, sposób, był stolik. Postanowiono, że nogi od mebla zostaną odkręcone od blatu, co doprowadziło do idei samodzielnego składania mebli. 

 

Początki, jak zawsze bywają trudne, jednak dzisiaj szwedzką markę znają wszyscy na świecie a historia założyciela może stanowić inspirację, jak rozwijać interes, od małego sklepu w Szwecji do ponad 420 sklepów w 50 krajach. 

Twój adres email *

Adres email będzie wykorzystywany w celu ewaluacji w ramach pracy magisterskiej.

Lubię/nie lubię markę Ikea *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (nie lubię) najmniejsze a 7 (da się lubić) to największe nastawienie.

Nieinteresująca/interesująca marka Ikea *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (nie jest interesująca) najmniejsze a 7 (jest bardzo interesująca) to największe nastawienie.

Zła/dobra marka Ikea *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (jest zła) najmniejsze a 7 (jest dobra) to największe nastawienie.

Created with Perfect Survey

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *