Nie za wszelką cenę! Jak Volvo zdobywa swoją pozycję?

28 marca 2010 roku chiński Zhejiang Geely Holding przejął Volvo. Gdy informacja ujrzała światło dzienne akcje marki wraz z rozgłosem poszybowały w górę. Dlaczego? Więcej fabryk i więcej pracowników pozwoli na wyprodukowanie większej liczby pożądanych samochodów oraz zapewni duży wkład w rozwój współczesnej motoryzacji. Jednak w pogoni za perfekcją zdarzają się potknięcia, które w znacznym stopniu mogą wpłynąć na obroty szwedzkiego giganta.

Chiński koncern już od 1992 związany jest z motoryzacją, początkowo związany był z produkcją części do motocykli a dwa lata później sam zajmował się ich produkcją. Na rynek samochodów osobowych weszli w 1998 wypuszczając pierwsze modele. Obecnie holding prężnie się rozwija mając pod sobą takie firmy jak: Volvo, czy The London Taxi Company – przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją londyńskich taksówek.

Fabryka znajdująca się w Luqiao w ciągu 10 lat wyprodukowała ponad 15 000 000 milionów samochodów przeznaczonych na europejski rynek. Wszechstronność taśm produkcyjnych pozwalała na tworzenie wielu modeli znanej marki, od sedanów po popularne miejskie SUV-y. Jednak coś poszło nie tak. Oszczędność? Niedopatrzenie? Błąd w łańcuchu dostaw? Jak dotąd nie uzyskaliśmy odpowiedzi na to w jak dużym zagrożeniu byli konsumenci Volvo, marki, której samochody uznawane są za najbezpieczniejsze a potwierdzać to mogą liczne testy zderzeniowe. Niestety dla wielu użytkowników podróż wymarzonym samochodem mogła skończyć się tragicznie.

Do pierwszego zdarzenia doszło w szwajcarskim Davos. 44-letnia szwajcarka Monica Bianchi zakupiła samochód marki Volvo s60. Po zaledwie 3 tygodniach na desce rozdzielczej pojawił się błąd pasów bezpieczeństwa. Kobieta niezwłocznie udała się do serwisu w celu naprawy i wyjaśnienia powstałego problemu. Serwisanci stwierdzili jednak, że winowajcą był akumulator, który się rozładował. Mężczyźni usunęli błąd z komputera pokładowego i uznali naprawę za zakończoną. Niestety doszło do poważnej kolizji drogowej z udziałem Monici. Kobieta doznała złamania nosa oraz złamania kości piszczelowej. Z jej zeznań wynikało, iż pasy bezpieczeństwa nie zadziałały poprawnie. Oględziny specjalisty wykazały, iż w uszkodzonym samochodzie system pasów bezpieczeństwa nie pochodził z Volvo, lecz z Geely – marki do której od 2010 roku należy Volvo, a której samochody w testach zderzeniowych wypadały zdecydowanie gorzej od szwedzkiej.

Przypadków jak wyżej opisany było wiele, dlatego Europejska komisja ds. zmotoryzowanych zarządziła kontrolę samochodów wyprodukowanych w Chinach.

Wyniki kontroli są zatrważające:

Na 100 000 skontrolowanych pojazdów, aż w 25 000 samochodów pasy bezpieczeństwa pochodziły z Geely. Dodatkowo w trakcie przeprowadzania kontroli zauważono, iż napinacze z chińskich pasów bezpieczeństwa działają ze znacznym opóźnieniem w stosunku do europejskich norm, co w znacznej mierze mogło przełożyć się na zwiększony uszczerbek zdrowia a nawet śmierć uczestników zdarzeń drogowych. Volvo dopiero po 2 miesiącach wypuściła kampanię, w której posiadacze samochodów wyprodukowanych w chinach, mogli za minimalną opłatą wymienić system pasów bezpieczeństwa na ten, który spełnia normy europejskie . Na tę wiadomość właściciele felernych samochodów ponownie złożyli zawiadomienie do europejskiej komisji, która ostatecznie nakazała szwedzkiej marce wymianę systemów pasów za darmo oraz zadecydowała, że klienci będą mogli zareklamować samochody i otrzymają za nie, nie mniej niż 85% wartości katalogowej samochodu. Jak taka polityka odbije się na Volvo, marce poważanej i uważanej za odpowiedzialną? Tego dowiemy się po zakończonej akcji.

Twój adres email *

Adres email będzie wykorzystywany w celu ewaluacji w ramach pracy magisterskiej.

Lubię/nie lubię markę Volvo *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (nie lubię) najmniejsze a 7 (da się lubić) to największe nastawienie.

Nieinteresująca/interesująca markę Volvo *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (nie jest interesująca) najmniejsze a 7 (jest bardzo interesująca) to największe nastawienie.

Zła/dobra marka Volvo *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (jest zła) najmniejsze a 7 (jest dobra) to największe nastawienie.

9 thoughts on “Nie za wszelką cenę! Jak Volvo zdobywa swoją pozycję?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *