Nie miał dużych szans, teraz wszyscy chcą kupować jego ubrania.

1975 rok to czas, w którym moda silnie oddziaływała na ludzi, sposób noszenia ubrań oznaczał przynależność do grupy czy indywidualizm, sposób wyrażenia siebie a także poznawanie nowości, których nie każdy mógł doświadczyć. Już wtedy na rynku nie było zbyt dużo miejsca dla nowych sklepów odzieżowych, mimo to Amancio Ortega postanowił zaryzykować i otworzył sklep z szyldem ZARA. Co stoi za sukcesem hiszpańskiego pomysłodawcy? Przekonajcie się sami. 

Ortega wiedział, że będąc jak inni założyciele marek odzieżowych nie ugra zbyt wiele na rynku, gdyż obecni giganci jak H&M nie pozwoliliby mu się rozwinąć. Aby wyróżnić się na rynku i zostać na nim zauważonym mężczyzna postanowił określić nowy system dystrybucji na linii projektant – hurtownik. Obecne marki odzieżowe rocznie wypuszczały od 2 do 3 kolekcji ubrań. Bardzo dobrze zaopatrzone sklepy oferowały te same ubrania przez dłuższy czas, a konsumenci nie zawsze chcieli chodzić w tym samym co reszta społeczeństwa. Dlatego Amancio Ortega postanowił przyspieszyć ten proces, tak by wypuszczać na rynek więcej niż 3 kolekcje nowych ubrań rocznie. 

Jak postanowił, tak zrobił i od tego czasu w sklepach ZARY nowe kolekcje pojawiały się co kilka tygodni. W ten sposób marka najszybciej reagowała na zmieniające się modowe trendy, dzięki czemu konsumenci, chcąc podążać za modą, sięgali po ubrania z hiszpańskiego sklepu, bo inni nie zdążyli mieć jeszcze tego w swojej ofercie. 

 

Jednak bez pomocy innych Ortedze nie udałoby się osiągnąć tak dużo w tak krótkim czasie. Osobą odpowiedzialną między innymi za świetne wyniki sprzedażowy był Jose Maria Castellano, mężczyzna, który zaprojektował specjalny system informatyczny pozwalający na skrócenie czasu dystrybucji do 10 – 15 dni. Równie rewolucyjnym pomysłem było zatrudnienie ogromnej liczby projektantów, którzy szybko zareagowaliby na zmieniające się trendy w modzie i jeszcze szybciej wypuściliby tysiące nowych ubrań na rynek. Podczas gdy konkurencyjne firmy zatrudniały kilkunastu projektantów Ortega współpracował z 200. Ryzyko się opłaciło a hiszpańska młodzież tłumnie uderzała do ZARY po nowe ubrania.

Kolejnym krokiem było otwarcie placówki poza granicami Hiszpanii, i tak oto pierwszym zagranicznym miastem ze sklepem ZARY zostało Porto w Portugalii. Rok później otwarto sklep w Stanach Zjednoczonych oraz postanowiono poszerzyć ekspansję marki na Europę, co przełożyło się na otwarcie placówek w Grecji, Szwecji, Belgii, na Malcie i Cyprze. Pod koniec lat 90. ZARA odnosiła sukcesy w Izraelu, Turcji, Norwegii, Japonii, Argentyny, Wielkiej Brytanii czy Wenezueli.

 

Dziś ZARA to gigant i marka rozpoznawalna na całym świecie, mająca w swojej ofercie kilkanaście tysięcy produktów, które w większości w odróżnieniu od konkurencji szyje w Hiszpanii a nie w Chinach czy Indiach.



Twój adres email *

Adres email będzie wykorzystywany w celu ewaluacji w ramach pracy magisterskiej.

Lubię/nie lubię markę Zara *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (nie lubię) najmniejsze a 7 (da się lubić) to największe nastawienie.

Nieinteresująca/interesująca marka Zara *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (nie jest interesująca) najmniejsze a 7 (jest bardzo interesująca) to największe nastawienie.

Zła/dobra marka Zara *

Skala od 1 do 7, gdzie 1 (jest zła) najmniejsze a 7 (jest dobra) to największe nastawienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *